magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring Markedsføring forværret efter klager

Markedsføring forværret efter klager

Udskriv

Danmarks fire ungdomsrejsebureauer har gjort sig uheldigt bemærket i den senere tid. Det har de faktisk gjort længe; det er bare først nu, der er kommet fokus på det.

Siden 2001 er Ung Rejs blevet indklaget flere gange for at rette alkoholmarkedsføring mod børn og unge og opfordre til druk. Tilbage i 2005 indklagede Alkoholpolitisk Landsråd virksomheden for blandt andet at tilbyde sine unge gæster at lave bodytequila på guiderne. Siden da er markedsføringen bare blevet værre.

I januar 2007 indklagede Landsrådet endnu en gang Ung Rejs til Forbrugerombudsmanden, denne gang for at sende 17 druk- og sexvideoer ud via deres hjemmeside. Alle medlemmer af Ung Rejs' community blev opfordret til at se disse såkaldte partyvideoer – også børn. Landsrådet havde tilmeldt sig som en ni-årig pige. Sagen tager fart over sommeren 2007, da en 17-årig dreng dør af druk under en ungdomsrejse, arrangeret af Dansk Ungdomsferie. Det medfører heftig offentlig kritik af bureauernes markedsføring. Ung Rejs' direktør nægter at have foretaget sig noget ulovligt.

Business As Usual efter dødsfald
Bare et halvt år efter, at drengen er død under et af selskabets drukarrangementer, går Dansk Ungdomsferie ud med opfordringer til druk på deres hjemmeside. Herunder blandt andet et tilbud om at lave bodytequila på guiderne - helt i stil med Ung Rejs. Alkoholpolitisk Landsråd klager igen. Direktøren i Dansk Ungdomsferie melder hus forbi, men selskabet fjerner alligevel tilbuddet fra hjemmesiden.

Efter en ny mediestorm kommer Forbrugerombudsmanden på banen med en præcision af Markedsføringsloven. Han bedømmer den indklagede markedsføring som ulovlig og går skridtet videre: Alle former for markedsføring målrettet børn og unge er forbudt, hvis alkohol indgår.

I markedsføring rettet mod unge under 18 må der faktisk slet ikke indgå oplysninger om alkohol, billeder af alkohol eller alkoholindtagelse. Det er heller ikke tilladt at signalere indtagelse af store eller umådeholdne mængder alkohol i form af de gængse ungdomsrejsetilbud som “pubcrawl”, “øl-stafet”, “champagnedykning” og “fri bar”. Forbrugerombudsmanden har givet ungdomsrejsebureauerne frist til 1. februar 2008 til at fjerne alt ulovligt indhold fra deres hjemmesider.

Kun et klik væk
Ung Rejs hævder at have “fjernet alt”. Det passer bare ikke. Det, de reelt har gjort, er at indføre en aldersgrænse på 18 år, når man opretter en profil. Denne tekniske barriere kan imidlertid nemt forceres.

Endnu nemmere er det at komme forbi “aldersbegrænsningerne” på DUF, Uptours og Viby Rejsers hjemmesider. Der skal bare et klik til. Her vil man opleve, at ungdomsbureauernes hjemmesider stadig flyder over med opfordringer til druk.

 

Relaterede artikler