magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring Reklamer for alkohol - målrettet unge

Reklamer for alkohol - målrettet unge

Udskriv

Europæiske unge bruger mere og mere tid på internettet. Især de sociale medier er populære, og det har alkoholproducenterne forstået at udnytte i deres markedsføring, siger EUCAM, det europæiske center, der overvåger markedsføring af alkohol.

EUCAM’s rapport om de nye trends inden for markedsføring af alkohol viser, at det er de unge, man går efter, og at de nye sociale medier som Twitter, Facebook. MSN og Myspace er fyldt med smarte annoncer for alkoholprodukter. Smarte i den forstand, at de forstår at udnytte det pågældende netværks specielle karakteristika og formår at inddrage de unge aktivt.

Desuden er de lettilgængelige og marketingomkostningerne lave.

Facebook
På Facebook kan man finde Southern Comfort, som er den første producent, der har brugt hele sit marketingbudget på digitale sociale medier. Firmaet bringer fotos af produktet, opskrifter, omtaler events, har fans og afholder konferencer.

Også det danske bryggeri Cult har en fangruppe paa Facebook for deres produkt Mokai, hvor de bringer nyheder, viser videoer etc.

På Facebook finder man også Sommersby Apple Cider, Budweiser, keystone Light, Coors Light, Crown Royal, Grey Goose, Smirnoff, Jack Daniels, Captain Morgan, Bacardi og Heineken.
Facebook er det største sociale medie i verden med flere end 250 mio. brugere.

Interaktive muligheder

Internettet har utallige interaktive muligheder, og udnytter man det i sin marketing, kan man få de unge, til selv at gøre arbejdet. De opfordes til at lægge fotos og videoer ud, for eksempel via alkoholproducenternes YouTube-kanaler, som på baggrund af brandets image viser, hvor sjovt man kan have det, når man drikker.
Direct marketing foregår på Twitter, hvor man får folk til at sende meddelelser om events, konkurrencer og fester videre.

Producenternes egne websites
Ud over de sociale medier er producenternes egne websites populære. Men de tider, hvor man blot orienterede om produktet, er for længst forbi, nu byder de på meget mere. Som Heinekens hollandske website, der informerer om koncerter og sportsbegivenheder og tilbyder billetter til fester og særlige events.

De har med andre ord bevæget sig ind på livsstilsområdet.

De bruger også Widgets, små, interaktive programmer, som Bacardi Banner Widget, hvor man kan invitere vennerne til fest i en digital ramme, eller selv blive inviteret til digital fest.

Nyhedsbreve og klubber
E-mail bruges naturligvis også til at få folk til at sige ja til at modtage nyhedsbreve og særlige tilbud. Og da alle producenter stræber efter loyale kunder, går de et skridt videre.

Når forbrugeren først har sagt ja til at modtage nyhedsbreve, introducerer man en klub, og herefter kan brugeren få adgang til koder, som man finder på den pågældende producents flasker. Med koderne kan man benytte sig af gunstige tilbud som at købe eksklusive produkter eller deltage i sweepstakes. Jo mere af det pågældende produkt, man køber, jo større er belønningen. Dette gør eksempelvis Heineken og Miller brug af.

Smarte telefoner
Apples IPhone og de øvrige smarte telefoner har givet alkoholproducenterne flere nye muligheder ved at bruge de små, smarte programmer, der nemt og gratis kan downloades til telefonerne. De viser for eksempel et glas, der bliver fyldt med øl, som Ibeer, eller den sofistikerede Drinkspiration, som Absolut Vodka står bag. Her kan man se, hvordan de forskellige drinks ser ud og fortælle andre på de sociale sites, hvad man drikker lige nu.

Dertil kommer de kendte banner-annoncer rundt omkring på nettet, og der blev sat trumf på i 2008, hvor Google besluttede at bringe alkoholreklamer, som folk kan se, når de googler et alkoholrelateret emne. I 2009 havde Google sådanne reklamer i 32 lande, herunder 15 europæiske.

Udnytter flere muligheder
Alkoholreklamerne virker endnu stærkere, når man udnytter flere muligheder i de nye medier i én kampagne. Et godt eksempel er det hollandske Bacardi (www.bacardi-martini.nl)

Hjemmesiden har et banner med to kvinder ved en pool, der drikker en Martini. Under logoet står der ’watch the clip’, og når man klikker her, bliver man dirigeret til Martini’s YouTube kanal, som blandt andre ting, også har et banner, der opfordrer brugeren til at gå på Hyves eller Facebook for at blive venner af Martini Moments og deltage i en konkurrence.

Konklusion
Mængden af alkoholreklamer på nettet og i andre nye medier er stigende. Denne trendrapport viser, at annoncørerne bruger mulighederne for at skabe interaktiv marketing og gør den mere og mere personaliseret for at ramme særlige målgrupper. De unge er endda selv blevet en del af marketingstrategien, når alkoholproducenterne anvender brugergenererede websites som YouTube, hvor de unge optræder som frie og indflydelsesrige marketingfolk.

Brugergenereret marketing er blevet mere og mere integreret i alkoholproducenternes websites, og dermed bliver det meget vanskeligt for politikere at skelne annoncering fra forbrugernes tilkendegivelser.

Lovgivning kan blive nødvendig
De nye mediers anonyme, interaktive og globale natur er en udfordring for politikerne. Det er problematisk for uafhængige parter at overvåge, om den eksisterende selvregulering holder sig til indholdsrestriktionerne.
Det er en udfordring, men hvis man ønsker at regulere annoncering for alkohol i de nye medier, kan det blive nødvendigt at gøre det via lovgivning.

 

Hele rapporten på engelsk:
European Centre for Monitoring Alcohol Marketing, EUCAM:
Alkohol Advertising in new media
Trends in alcohol Marketing”

Nov. 2009