magasinet-rus.dk

Forside Politik WHO Global strategi skal begrænse skadeligt forbrug af alkohol

Global strategi skal begrænse skadeligt forbrug af alkohol

Udskriv

WHO's generalforsamling har netop vedtaget en global alkohol strategi som skal begrænse skadeligt alkoholforbrug. ølkasser i stabler

For første gang nogensinde er alle 193 medlemsstater af World Health Organization (WHO) nået til enighed om at støtte en strategi, som skal konfrontere skadeligt alkoholforbrug, fordi det globalt bidrager til et dårligt helbred, kan ødelægge familier og skade lokale samfundsstrukturer.

Verdenssundhedsorganisationen anslår, at risici forbundet med alkohol forårsager 2,5 millioner dødsfald om året, heraf 320.000 unge mellem 15 og 29 år. Dødsfaldene skyldes hjerte-og leversygdomme, trafikulykker, selvmord og forskellige kræftformer. Det svarer til 3,8 procent af alle dødsfald. Det er den tredje største risikofaktor for tidlig død og handicap på verdensplan, fastslår WHO i rapporten som lægger op til strategien.

Her fastslåes det også, at jo mere overkommelig prisen på alkohol er – enten på grund af lav udsalgspris eller på grund af en større disponibel indkomst hos borgerner - desto mere forbruges der, både i høj- og i lav-indkomstlande. Derfor er prisfastsættelse et vigtigt politisk redskab, siger WHO og skriver, at fastsættelse af en minimumspris pr gram alkohol reducerer forbruget og de alkoholrelaterede skader.

Markedsføring
Strategien beskriver også behovet for at begrænse mængden af alkohol-markedsføring. At alkoholreklamer især appellerer til unge er et alvorligt problem, nævnes det.Internationale marketing teknikker og reklame og sponsorering af alkohol i forskellige nye medier er nævnt som en væsentlig bekymring i nogle lande. Strategien fremhæver her de potentielle skadelige virkninger for unge i lande med lav forekomst af alkoholforbrug eller høj afholdenhed , hvor alkoholindustrien har stor interesse i at markedsføre sig på nye markeder.
Den globale alkoholstrategi anbefaler følgende tre politiske handlinger i forhold til markedsføring:

a. Etablering af regelsæt, helst med et retsgrundlag, som kan regulerer indholdet og omfanget af markedsføringen i visse eller alle medier. Det omfatter også sponsorering og aktiviteter rettet mod unge, samt regulering af nye former for marketingsteknikker, for eksempel i sociale medier.

b. Etablering af effektive systemer for overvågning af markedsføring af alkoholprodukter

c. Etablering af effektive håndhævelsessystemer, som kan træde i kraft, hvis reglerne overtrædes.

Den globale Alkoholstrategi er blevet udarbejdet af WHO og vedtaget af Generalforsamlingen den 20. maj i år efter to års debat. Den er ikke bindende, men skal ses som en vejledning til WHO's 193 medlemslande.

Læs mere om strategien på WHO’s hjemmeside.

Magasinet RUS har i samarbejde med Alkoholpolitisk Landsråd oversat og udgivet WHO's 'Håndbog i alkoholpolitik og forebyggelse' med organisationens 10 evidensbaserede anbefalinger til reduktion af alkoholrelaterede skader. Håndbogen kan downloades her.