magasinet-rus.dk

Forside Alkoholkultur Markedsføring Markedsføringen sker mellem venner

Markedsføringen sker mellem venner

Udskriv
De sociale medier har ændret den måde alkohol markedsføres på. I dag sker det ofte på nettet og på barer i nattelivet.

altEn app til mobiltelefonen, hvor du kan dele bar-ruter med dine venner, en youtube-film, som din ven deler med dig på facebook og piger i hotpants, der deler gratis drinks ud på diskoteker. Markedsføring af alkohol er meget andet end plakater i bybilledet og reklamepauser på tv. I dag foregår markedsføring af alkohol i nattelivet og på de sociale medier, og det betyder, at reklamen er mere direkte og når længere ud.

Tjen penge på facebook
En torsdag eftermiddag i juni i år dumper en e-mail i indbakken hos Lauri Beekman fra Estland. Mailen er fra firmaet Goviral og tilbyder Lauri en mulighed for at tjene penge på at dele en reklamefilm fra Carlsberg med venner og bekendte på forskellige sociale medier på nettet. Betalingen afregnes sådan, at Lauri får et lille beløb for hver gang en person trykker på play-knappen på den film, han har lagt ud på nettet. Som kickstart vil Goviral give ham 5000,- klik, så han som minimum tjener 100 euro på at dele filmen. Lauri kan dermed tjene penge på sin facebookside, og til gengæld kommer Carlsbergs reklame ud til alle Lauris facebookvenner med hans anbefaling, hvis han tager imod tilbuddet.
Det gør han ikke, for Lauri Beekmann arbejder for den estiske ngo Estonian Temperance Union, som arbejder for at begrænse alkoholskader i Estland, og det var en ren tilfældighed, at mailen fra Goviral landede i hans indbakke.
altFor ham er mailen et tegn på, at de sociale medier har ændret den måde, alkohol bliver markedsført på.
- Før var reklamerne en kedelig afbrydelse på tv, nu er det noget, folk deler og anbefaler til deres venner. Før var markedsføring en mere gennemskuelig kommunikation fra producenten til os. I dag sker markedsføringen via vores sociale liv og gennem vores venner, siger han.

Markedsføring på nettet er attraktiv, fordi en anbefaling fra en ven på et socialt medie er mere overbevisende, end én fra producenten, men også fordi det er nemt for afsenderen at følge med i, hvor mange man når ud til. En reklamefilm for det finske spil Angry Birds har slået rekord med 81 mio. visninger på youtube, og det viser ifølge Lauri Beekmann, at en af de mest effektive måder at markedsføre et produkt i dag er at producere noget sjovt, som folk har lyst til at dele med deres venner.
Derfor er bryggerierne og andre alkoholproducenter også i høj grad til stede i de elektroniske medier med facebooksider, twitterkonti og hjemmesider, med apps, der kan downloades til mobiltelefonen og film, der kan deles. 

Producenten arrangerer festen
Et andet sted, hvor alkoholproducenter prioriterer at markedsføre deres produkter, er i nattelivet - og også her sker det via det sociale liv.
Carlsberg har i mange år sendt ølkuske og blå nissepiger ud i nattelivet den dag, hvor bryggeriets juleøl frigives. Lanceringen er blevet en stor begivenhed, og nissepigerne er med til at skabe festen og stemningen omkring produktet.  
Og Ciderproducenten Cult ser også værdien i at være til stede der, hvor festen er. Firmaet arrangerer næsten hver uge events rundt omkring på danske barer og diskoteker, hvor ’Cultpiger’ klædt ud i hotpants, høje hæle og nedknappede skjorter serverer gratis drinks og fester med gæsterne. For virksomheden er den fysiske tilstedeværelse en måde at skabe opmærksomhed og en særlig atmosfære omkring Cult-drikkene.

Frivillige regler
altOrganisationen Alkohol & Samfund overvåger markedsføringen af alkohol i Danmark, og formand for organisationen Anette Søgaard Nielsen mener, at markedsføringen er med til at lægge et betydeligt drikkepres på danskerne, og den direkte markedsføring på de sociale medier og i nattelivet øger presset.
- Markedsføringen af alkohol er voldsom. Alkoholindustrien er meget dygtig til at markedsføre, og vi ser desværre, at der bliver gået hårdt efter de yngre målgrupper, siger hun.   

Markedsføring af alkohol reguleres i Danmark via et frivilligt regelsæt, som de fleste producenter har tilsluttet sig. Alkoholproducenterne støtter op om et budskab om ansvarlig markedsføringen, men Anette Søgaard Nielsen mener, at ordningen er problematisk, fordi begreberne er for uklare, og fordi selvregulering ikke er effektiv.

- Vi ser en del overtrædelser af reglerne, for eksempel med reklamer, der forbinder øl med sport, og vi ser gentagelser af den samme overtrædelse fra de samme virksomheder, siger hun.   

Markedsføring er en vigtig post på budgettet hos alkoholproducenterne. Magasinet RUS har ikke fundet en samlet opgørelse over, hvor mange penge der hvert bruges på at markedsføre alkohol i Danmark, men alene Carlsberg Gruppen brugte i 2011 7,5 pct. af koncernens samlede omsætning på marketing. I alt brugte Carlsberg 6,5 mia. kr. på markedsføring i hele verden i 2011.   
   
Carlsberg Gruppen skriver i sin årsrapport fra 2011, at bryggerierne er under stigende pres fra myndigheder og andre interessenter, som vil nedbringe alkoholforbruget, og virksomheden anser lovmæssig regulering af priser, tilgængelighed og markedsføringen som en højrisiko for virksomhedens omsætning. For at modvirke presset vil Carlsberg blandt andet arbejde for selvregulering inden for markedsføring, for at sikre, at markedsføringen kan ske frit, rentabelt og ansvarligt.
Det bekræfter Anette Søgaard Nielsen i, at systemet ikke er effektivt.

- Hvis man var lidt fræk, kunne man tænke, at de arbejder for selvregulering, fordi det ikke virker, siger Anette Søgaard Nielsen.   

 

Relaterede artikler